نورتي منتدي الاخت المسلمة
نسعد بتسجيلك
نورتي منتدي الاخت المسلمة
نسعد بتسجيلك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي اسلامي نسائي يهتم بالمواضيع الاسلامية والمواضيع التي تخص المراه

الرئيسيةالتسجيلأحدث الصوردخول

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟ مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
الاخت المسلمة بسمة

الاخت المسلمة بسمة

الدولة بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 622472197
المزاج مهيصة
عدد المساهمات 624
العمر 32

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك Empty
مُساهمةموضوع: بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟ مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك   بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 12, 2010 10:27 pm

قع زيت وبقايا الطعام من أكثر الأمور إزعاجاً لربة المنزل على ملابس جميع أفراد الأسرة ، هذا الأمر يمكن التخلص منه بطريقة سهلة ودون عناء.

الخطوة الأولى : حضري الأدوات ( فرشة أسنان قديمة – إناء زجاجي صغير – مسحوق غسيل سائل – مسحوق غسيل الملابس).
الخطوة الثانية : في الإناء ضعي المسحوق السائل ، وباستخدام الفرشاة غطي جميع البقع على الملابس.
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 8_1022_130_16
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 9_1022_130_16
الخطوة الثالثة : دلكي البقع جيداً بالفرشاة ، فهذا الأمر من شأنه يزيد من فاعلية إزالة البقع.
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 10_1022_130_16
الخطوة الرابعة : ضعي قطعة الملابس فى المغسلة على درجة حرارة عالية.

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 11_1022_130_16
الخطوة الخامسة : انشري الغسيل بالطريقة المعتادة ، وستجدي أن البقع اختفت تماماً.
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 13_1022_130_16
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 14_1022_130_16
آثار الشمع من البقع العنيدة على الأقمشة والمفارش والتخلص منها يحتاج إلى بعض الوقت ، وعليك بتحضير الآتي
الخطوة الأولي : تحضير الأدوات ( سكين حاد – قطعة قماش قطنية صغيرة "فدرة" – مكواة – منشفة لإزالة أي بقع – قليل من الماء – حبيبات أكسجين مزيل للبقع - إناء زجاجى – ملعقة خشبية)
الخطوة الثانية : تأكدي من جفاف الشمع تماماً للتخلص منه بسهولة ، وهذا الأمر يحدث بسرعة ولا يستغرق ثواني.
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 15_1022_130_16
الخطوة الثالثة : اكشطي الشمع الجاف بالسكين الحادة عن قطعة القماش بقدر المستطاع.

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 16_1022_130_16
الخطوة الرابعة : ضعى المنشفة تحت بقعة الشمع ، ومن الناحية الأخري ضعي قطعة القماش "الفدرة" على سطع البقعة ، وقومي بكى المنطقة المصابة بحركة دائرية أكثر من مرة ، وإذا تشبعت قطعة القماش يمكنك استخدام منطقة أخرى جافة ونظيفة بنفس قطعة القماش إلى أن تزال كل البقعة .
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 17_1022_130_16

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 18_1022_130_16
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 19_1022_130_16
الخطوة الخامسة : بحذر ضعي قطعة القماش "الفدرة" جانباً ، واطفئي المكواة.
الخطوة السادسة : إذا وجدت أن مازال هناك أثر للبقعة على القماش ، ضعى بعض من حبيبات الأكسجين فى قليل من الماء وانقعى المفرش بمساعدة الملعقة الخشبية للضغط والتقليب أكثر من مرة على المكان المراد، اتركي البقعة لعدة ساعات فى الأكسجين للتأكد من إزالتها نهائياً.
بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 20_1022_130_16
الخطوة السابعة : اغسلي المفرش فى الغسالة على درجة الحرارة المناسبة لإزالة البقع ، ثم انشريها بطريقتك المعتادة.

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 21_1022_130_16
عزيزتى ربة المنزل .. يمكنك مشاركتنا بأفكارك المنزلية الخاصة إذا رغبتِ فى ذلك
https://mouslima.ahlamontada.com
عبير الجنة
اخت بارعة في النشاط
اخت بارعة في النشاط
عبير الجنة

الدولة بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك Morocco
الفائزة في مسابقة الاشهار : بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 961225522
المزاج مبسوطة
عدد المساهمات 485
العمر 39

مُساهمةموضوع: رد: بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟ مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك   بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 13, 2010 6:43 am

ما شاء الله رربنا يخليك يا بسوم

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك Www.hh50.com-Photos-Images-Expressions-Forums-0925
https://mouslima.ahlamontada.com/profile.forum
المحبة لله ورسوله
نائبة المديرة
نائبة المديرة
المحبة لله ورسوله

الدولة بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 622472197
الفائزة في مسابقة الاشهار : بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك 961225522
المزاج مشغولة
الفائزة في مسابقة كوني مبدعة : وسام  الفائزة في مسابقة كوني مبدعة
عدد المساهمات 547
العمر 45

مُساهمةموضوع: رد: بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟ مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك   بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 13, 2010 7:42 am

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟  مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك Www.hh50.com-Photos-Images-Expressions-Forums-0664

فعلا موضوع يهم كل ربة منزل بارك الله فيك يا بسمة استفدت منه كثيرا فى انتظار المزيد

بقع الهدوم .... ازاي اتخلص منها ؟؟؟؟؟ مش عارفة .... طب تعالي وانا اقولك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعالوا نشوف الشيش طاووق بيتعمل ازاي
» أين نحن منها؟؟؟؟؟؟؟؟((موضوع مميز))
» فضيحة لا اخجل منها, قصه حقيقيه ((موضوع مميز))
» الصلاة على السجاد وحقيقة المنع منها
» علامات الساعة بالتفصيل والذى تحقق منها